Dlaczego tak wiele rozmawia się na rynku o dochodach, a tak rzadko o wycenie firm? W codziennym prowadzeniu spółki dla przedsiębiorcy (bądź też: przedsiębiorców) liczą się na ogół przede wszystkim takie dane, jak utarg ze sprzedaży i zwroty z inwestycji oraz kwota zobowiązań. Są to bowiem te wartości, które wpływają wprost na normalne funkcjonowanie firmy. Dzięki zyskom może ona ustalać następne procesy i planować plan na przyszłość, decydując się na rozwój najważniejszych procesów. Ponadto fakt, że spółka nie tylko może w pełni opłacić zapotrzebowanie kapitałowe w bieżącej działalności, ale także uzyskać nadwyżkę, wpływadobrze na obraz przedsiębiorstwa w oczach banków, klientów czy udziałowców oraz akcjonariuszy.

Wycena firm w tej sytuacji wydaje się licznym przedsiębiorcom sprawą drugorzędną, po którą sięgają oni jedynie wtedy, gdy rozważają spółkę sprzedać. W poniższym rozważaniu chcemy wyjaśnić, dlaczego warto zastanowić się nad wyceną spółki również wtedy, gdy zupełnie nie planujemy decyzji o jego sprzedaży - po prostu po to, aby poznać cenę tej części danego kapitału, jaką jest posiadany przez nas spółka. Ale także po to, aby jeszcze doskonalej i precyzyjniej planować rozwój poszczególnych projektów czy też oszacować wagę danego projektu (obecnego lub planowanego) dla celów organizacji. O tym, jakie znaczenie może oznaczać dla wyceny firm jeden proces lub wręcz produkt, ukazuje najlepiej przykład start-upów. Większość firm, które zaczęły się ze start-upów zdobywa pieniądze na jeden, konkretny plan - co więcej: właśnie wokół niego organizacja tworzy się od początku swego istnienia i to on staje się najważniejszym atutem w negocjacjach z sponsorami. Na największych rynkach można wskazać przykłady przedsiębiorstw, które wyrosły właśnie na jednym znakomitym projekcie, trafnie wdrożonej idei - oferując na początku jeden wyłącznie rodzaj produktu (nieraz jest to wynalazek - często serwis internetowy lub portal itp.).

Dyskutując i pisząc o wycenie firm należy też wiedzieć, że chociaż na ogół łączy się ona z dużymi przedsiębiorstwami, o dużym budżecie, zatrudniającymi wielu pracowników i dysponującymi sporym majątkiem w postaci obiektów, floty pojazdów, magazynem technicznym - to tak naprawdę wszyscy właściciele chcą zadać sobie pytanie o wycenę firm. Każda osoba, która kontynuuje działalność i planuje rozwijać ją w sposób świadomy oraz fachowy, powinna potrafić ocenić cenę spółki w danym momencie, a także spróbować określić ją w przyszłości - w zależności od podjętych decyzji biznesowych. Pisząc o każdym podmiocie mamy tu na myśli naturalnie nawet podmioty jednoosobowe, indywidualne. Tak, poznanie ceny takich jednoosobowych firm też jest proste! Fakt, że rzadko o tym słyszymy wynika wyłącznie z tego, że własnej działalności gospodarczej nie sposób odsprzedać. Można jednak postarać się o wycenę firm także tych najmniejszych, mikro-, małych i średnich, bo nawet one oczekują nierzadko podobnej informacji np. ze względu na konieczność zdobycia dofinansowania bądź też modyfikacji formy i struktury działalności. Zastanówmy się, dlaczego praktycznie każdy posiadacz domu bądź mieszkania może wskazać ogólną wartość swojej nieruchomości, ale jeśli zapytać go o kolejny składnik jego własnego majątku - czyli wartość firmy - czasem może mieć trudności w odpowiedzi. Wiele osób przyjmuje przy tym - błędnie - że wszystko zależy tu od wartości poszczególnych elementów majątku firmy, za które zapłaciły. Prawda jest jednak przeciwna. Wycena firm liczy się w przyszłości, a nie przeszłości. Podmiot może mieć zatem mały majątek, ale ogromną wartość ze względu na potencjał rozwoju bądź strategie, które są dopiero implementowane. Z tego względu wskazanie dokładnej wyceny firm zawsze trzeba powierzyć fachowemu rzeczoznawcy.

Informacje

Serwis Hotel-Prestige jest własnością firmy Sitte.pl. Wszystkie zamieszczone artykuły i materiały są chronione prawami autorskimi i nie można ich kopiować bez zgody naszej firmy. Jeśli mają Państwo ciekawe materiały i chcą je opublikować na łamach naszego serwisu prosimy o kontakt pod adresem Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

 

Kontakt

606 281 023
81 473 2011
 

sitte.pl
 

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.